Tillfredställelse av ordning

Ser inte mig själv som en särskilt ordningsam person, men med det sagt så betyder det inte att jag inte gillar ordning.
Varje morgon när jag står i stallet och mockar efter nattens dumpningar så frågar jag mig själv:

”varför gör jag det här?”

Det är som att reda ut en hög med garn i faslig oordning som jag liksom nystar ut. Sortera bajs, kiss och rent strö. Det är som att få uppleva en av dessa magiska förvandlingar som sker när Arga Snickaren kommer på besök eller när överviktiga genomgår Biggest Looser. Detta går bara lite fortare och jag gör det varje dag.
När jag är klar vänder jag mig om och tittar tillfredsställande på den fina boxen där inte ett strö ligger fel.

Sen går dagen, hästarna kommer in från hagen och allt slit är upprört.

Samma känsla får jag av att sladda ridbanan. Den är så vacker när den är helt nyprepparerad, slät och fin. Den inbjuder till att dansa på. Samtidigt som jag i nästa sekund kastar en arg tanke mot den som kommer sätta sin fot där nästa gång och därmed förstöra min sinnesro.

Vi som håller på med hästar är nog lite konstiga på en massa plan, men ni måste medge att det ser oerhört vackert ut!

Lämna en kommentar