3-års test och gracil

Så var det äntligen dags!
Ella var förberedd till tänderna, hela gänget likaså. Gårdsherren har på Gårdsfruns direktiv övat löpning och lyckats fint med steget. Ryttaren hade generalrepetition i veckan innan, utan att ramla av. Jag själv flöt mest med, men med stolthet.

Vi hade en sen starttid vilket var toppen då hon kunde gå ut i hagen som vanligt med kompisarna på morgonen.
Vid lunch var det dags. Stora tvättprogrammet stod på schemat! Tänk om man själv skulle gå tre år utan att schamponera sig! Spola benen har hon ju gjort, men fettet i pälsen på rumpan visade på att det inte kommit en gnutta schampo där under många år…
Som den exemplariska tjej hon är stod hon helt stilla, trots att hon började frysa. Täcke på för att torka till hennes stora förundran! Direkt vidare till knoppning, vilket även det gjordes utan frågetecken. Lastningen flöt på snabbare än vad hon äter en morot.

Framme på ett regnigt Strömsholm i lagom tid. Inte för tidigt så att vi beblandar oss med andra människor för mycket, inte heller för sent. Väldigt bra arrangerat av Mälardalens Warmblodsklubb med avspärrningar och karthänvisningar för att undvika möten mellan människor i dessa restriktionstider.
Tänka sig – för bara ett halvår sedan uppmuntrades det personliga mötet istället för att gömma sig bakom en skärm. Nu är det helt klart omvänt…

Lilla Ella är så oerhört cool på alla vis. Lastar ur, står som ett ljust, går runt och tittar lite. In på mätning: 167 cm över havet. Ut i regnet igen. Som världens enklaste sak i hennes liv. Som man uppskattar lugna och stabila hästar!

In för löshoppning. Lite matt var hon för dagen kan jag tycka. Gjorde däremot det hon skulle och hon gjorde det bra på alla vis! Hoppade 7.5 – 8 för dagen. Vi hade såklart hoppats på ett Diplom men dessvärre blev det inte så. Tur att hon är lika fin för oss, oavsett poängen.
Hon fick omdömet ”Gracil” på typ. Ett för mig helt nytt uttryck. Konstaterade efteråt att min sambo aldrig uttryckt att jag är gracil… Vet inte om det är bra eller dåligt men man kan ju tänka sig att sett till dagens resultat så hade jag också bara varit Klass 1 som gracil, nu kan jag ju hävda mig själv som Diplom. Det känns positivt!

Lämna en kommentar